مکانيزم تهويه در تونل ها و ايستگاها، با دقت به قرارگرقتن پايانه در پايين زمين و نياز به هواي مناسب، نقش مالامال رنگي را در جلب رضايت مسافرين ايفا مينمايد. سيستمهاي تهويه آيتم استعمال در مترو دربرگيرنده تهويه مکانيکي و تهويه طبيعي بوده که پباده سازي مطلوب تهويه مکانيکي با در لحاظ دريافت کردن تهويه طبيعي علاوه بر تهويه مطلوب خيس، سبب ساز به کاهش مصرف انرژي دراين ناوگان مي شود. يکي عامل ها کاهش کيفيت هواي درون مترو جريان هاي نتيجه ها از جنبش قطار ميباشد که پيرو به شرح آن پرداخته گرديده هست.
هواي گرم توليده گرديده حين تکان قطار ميبايست با کمترين ترازو عکس العمل با هواي تهويه گرديده به وسيله سيستمهاي مکانيکي به خارج محوطه مترو هدايت شود. در فيض وجود هرگونه خلل دراين فرمان منجر انتقال اين گرما به محوطه مترو گرديده که به باعث آن سبب ورود هواي گرم و ارتقاء فشار بر روي سيستمهاي تهويه مکانيکي در تالار بليط فروشي مي شود.
يک کدام از ديگر از علت هاي ارتقاء فشار بر روي تهويه مکانيکي ناوگان حمل و نقل ذيل زميني، وجود جريانهاي فرنگي در خروجي هاي به سمت سطح زمين مي باشد. اين جريانها در فصول متفاوت سبب ساز خروج هواي تهويه گرديده درون مترو به سمت سطح زمين گرديده و سبب به اثرات ناخوشايند دمايي به خصوص در زمستان ميگردد.اثر دودکشي و پيستوني، دو دليل مهم در توليد اين جريانها محسوب مي شود.
تهويه طبيعي تونل ها
تهويه طبيعي تونل هاي مترو بوسيله دو برهان، اثر پيستوني و اثر دودکشي انجام مي گيرد. درين دسته تهويه هيچسيرتکامل وسيله مکانيکي دخالت نداشته و تهويه تونل ها به صورت طبيعي صورت مي گيرد. اثر پيستوني به واسطه تکان قطار سبب صورت گيري نواحي نادر فشار و مالامال فشار به ترتيب در عقب و جلو قطار گرديده که به باعث اين اختلاف فشار در حين قطار، جريان هوا در تونل صورت مي گيرد.
صد رد صد بخوانيد #
يادگرفتن تک پلات - اموزش ترسيم نمودار در تک پلات 360 - دانلود و نصب قابل انعطاف فزار تک پلات 2018
در کنار اين برهان اختلاف فشار جانور ميان تونل و محل ورود هاي مترو و همينطور اختلاف دماي اين دو سطح منجر صورت گيري جريان طبيعي هوا گرديده که در کنار اثر پيستوني به تهويه طبيعي تونل ها امداد مي نمايد. قابل ذکر هست که تهويه طبيعي در حالت بحراني به غير از تونل هاي کوتاه مطلوب نبوده و در کنار اين گونه تهويه بايد از تهويه مکانيکي مصرف شود.
تهويه اجباري تونل ها
با افرايش استعمال از مترو و همينطور ارتقاء هدوي پايانه نياز شديدي يه تهويه هواي باطن مترو شم شد؛ به علت ناتواني تهويه طبيعي براي تصفيه هوا، درکنار آن از سيستمهاي تهويه مکانيکي استعمال مي شود. اين سيستمها به دو گونه ذيل تقسيم بندي مي شود:
1- سيستم تهويه مکانيکي جريان عرضي
2- سيستم تهويه مکانيکي جريان طولي
اثر دودکشي در تهويه تونل ها
اختلاف دماي ميان هواي باطن تونل و هواي سطح زمين سبب ساز جنبش سيال گرديده که بهاين پديده، اثر دودکشي مي گويند. با افرايش اختلاف دما في مابين سطح زمين و تونلهاي مترو اثر اين ادله ملموس خيس بوده و سرعت اين جريان ها ارتقا پيدا مي نمايد. طول، سطح برهه زماني شفت تهويه و…در معيار اثرگذاري اين ادله اثرگذار بوده ميباشد.
اثر پيستوني در تهويه هواي تونل هاي مترو :
زماني که يک قطار در فضاي آزاد در حالا تکان هست هواي حريم آن به سمت کنار و بالاي قطار هدايت مي شود. البته هنگامي که قطار در باطن تونل جنبش مي نمايد، ديواهاي تونل به مانند يک قيد براي هوا حريم کار کرده و سيال باطن تونل در اثر تکان قطار به سمت جلوي آن جريان پيدا مينمايد؛ در پي در نصيب انتهاي قطار جناح معدود فشاري ساخت گرديده که منجر مکيده شدن هوا از خروجي هاي بنا شده در پشت قطار به سمت عقبه قطار مي شود.
1- نيروي پيشرانه
2- نيروي برشي
3- نيروي مکشي
درباره این سایت